.
چهارشنبه 28 آذر 1397.

بدلیجات

بدلیجات

در حالی که علاقه به زیورآلات در میان ایرانیان قدمتی تاریخی دارد،در سا‌ل‌های اخیر استفاده از بدلی‌جات در کنار زیورآلات اصل نیز بسیارباب شده است. البته دلیل روی آوردن به بدلی‌جات هم با دو تحلیل کاملا متفاوت رو‌به رو است.مهمترین صنایع‌دستی که از ایران به کشورهای خارجی صادر می‌شود زیورآلات است. این کالا با ارزش بیش از ٦۲۳ میلیون دلار حدود ۸٥ درصد از میزان صادرات صنایع‌دستی ایران را به خود اختصاص داده است.اما نباید فراموش کرد که زیور‌آلات بومی و محلی ایران به دلیل بازارهای خارجی از جمله چین و همچنین علاقه عمومی به طرح‌های زیورآلات غربی و طرح‌های قدیمی روس در سال‌های اخیر صدماتی هم دیده‌ است.قدمت استفاده از زیورآلات در ایران نامشخص است. حتی در گورهای ۵ هزار ساله شهرسوخته و جیرفت هم زیورآلات متعددی یافت شده است.

در سال‌های اخیر استقبال از بدلی‌جات در ایران و بازار های جهانی بسیار افزایش پیدا کرده است. استقبالی که البته با  دو تحلیل کاملا متفاوت روبه‌رو است. گروهی معتقدند نوع  نگاه‌ ها  به  زیورآلات تغییر کرده  و اکثر  خریداران در پی"ست‌کردن" رنگ زیور‌آلات خود با رنگ لباسشان هستند. به همین خاطر دیگر پول زیادی برای خرید زیورآلات گران پرداخت نمی‌کنند. اما گروهی دیگر نظر مخالف دارند. آنها معتقدند که خریداران بیشتر از قشر کم‌درآمد جامعه‌اند و توان خرید طلا و نقره را ندارند. به همین دلیل به دنبال خرید بدلی‌جات هستند. بدلی‌جات به ایران وارد هم می‌شود. کشورهای امارات، چین، هند و تایلند عمده‌ترین سهم را در صادرات بدلی‌جات به ایران دارند. چین به عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده بدلی‌جات شناخته شده است که سالانه بیش از پنج میلیارد دلار از محل صادرات بدلی‌جات کسب درآمد می‌کند. در حالی که ایران سهم قابل توجهی در صادرات زیورآلات قیمتی  دارد اما در مقابل از کشورهای کره، ایتالیا، ترکیه، آلمان،  هنگ‌کنگ، فرانسه، بحرین، سوریه و اسپانیا بدلی‌جات به ایران وارد می‌شود . زیبایی و تنوع بدلی‌ جات در سال ‌های اخیر بسیاری را مشتاق خرید کرده است. البته قیمت مناسب در مقایسه با زیورآلات اصل، دلیل دیگر استقبال خریداران است.

 

 

گروه بازرگانی پارساقصد دارد با نشانه گرفتن بازارهای هدف در سایر کشورها بدلیجات ایرانی که زاده هنر و شوق ایرانی است به جهانیان معرفی نماید.